عینک های آبی روشن چیست و آیا واقعاً کار می کنند؟ – بررسی گیک


محصولات Syda / Shutterstock.com

ما بسیاری از زندگی خود را بصورت آنلاین زندگی می کنیم. تقریباً همه چیز در زندگی روزمره ما دیجیتالی است ، از کار و خرید گرفته تا اخبار و حتی زندگی اجتماعی ما. ما تمام روز را بدون هیچ تعللی روی رایانه ها ، تبلت ها و تلفن های هوشمند خود می گذرانیم ، اما آیا هرگز متوقف می شویم که آیا مشاهده تمام صفحه های دیجیتال می تواند به چشم ما آسیب برساند؟

پزشکان علائم مانند خستگی چشم ، سردرد و خستگی چشم را به سندرم بینایی رایانه نسبت می دهند. برخی دیگر معتقدند که نور آبی ساطع شده از دستگاه های ما به چشم ما آسیب می رساند و یک عینک مخصوص با نور آبی راه حل مشکل است. اما عینک های آبی روشن دقیقاً چیست؟ و آیا از نظر علمی اثبات شده اند؟

نور آبی چیست؟

صفحه نمایش هایی که ما هر روز از آنها استفاده می کنیم – مانند تلفن های هوشمند و تبلت های ما – نور آبی را منتشر می کنند ، که یک موج کوتاه از نور آبی در طیف رنگی است که برای چشم انسان قابل مشاهده است. این تنها نوری است که از قرنیه چشم و تا شبکیه چشم عبور می کند. قسمت آبی طیف بین 400-500 نانومتر است و فرض بر این است که اوج نور که در حدود 440 نانومتر ظاهر می شود ، برخی ادعا می کنند بسیار مضر است.

شخصی که شب هنگام هنگام نشستن روی تخت تلفن همراه در دست دارد
tommaso79 / Shutterstock.com

با این حال ، این ادعا هنوز توسط چشم پزشکان و سایر دانشمندان از نظر علمی اثبات نشده است. در واقع ، تمام علائمی که فکر می کنید می تواند به نور آبی نسبت داده شود – مانند سردرد ، خشکی چشم ، خستگی چشم ، تاری دید یا بی خوابی – در واقع ناشی از خستگی چشم دیجیتالی است. موارد دیگر می توانند باعث خستگی چشم شوند ، مانند اتاقی که بیش از حد روشن باشد یا به اندازه کافی روشن نباشد ، هوای گرم به صورت شما بوزد و حتی وضعیت بدی ایجاد کند که باعث کمر و گردن شما می شود و چشم شما آسیب می بیند. شما.

تنها چیزی که دانشمندان تاکنون در مورد نور آبی دارند این است که می تواند بر چرخه خواب ، ریتم شبانه روزی و هوشیاری صبح شما تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل همیشه می شنوید که پزشکان به شما می گویند چند ساعت قبل از خواب دستگاه های خود را خاموش کنید و به همین دلیل اغلب دستگاه های Night Mode را می بینید که می توانند در معرض نور آبی قرار بگیرند.

همچنین لازم به ذکر است که تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها تنها مکان هایی نیستند که نور آبی رخ می دهد. این ماده در بسیاری از مکانها از جمله نور خورشید یا در بعضی از لامپ ها (مانند فلورسنت) یافت می شود. هر مطالعه ای که ادعا می کند نور آبی به طور انحصاری در دستگاه های دیجیتال یافت می شود و بنابراین به چشم آسیب می رساند ، در بهترین حالت قانع کننده نیست.

عینک های آبی روشن چیست و آیا آنها به آنها نیاز دارند؟

دو جفت عینک برای جلوگیری از نور آبی روی زمینه سفید
آلینا روزونوا / Shutterstock.com

عینک های آبی مسدود کننده نور (که بعضا عینک های رایانه ای یا عینک های بازی نیز نامیده می شوند) شبیه عینک های آفتابی هستند زیرا برای کاهش ناراحتی چشم از نور طراحی شده اند. اما آنها به جای محافظت از چشمان شما در برابر نور روشن ، پرانرژی و قابل مشاهده ، به سادگی نور آبی را تصور می کنند که بسیار مضر است.

اگرچه آسیب چشم ناشی از نور آبی هنوز از نظر علمی اثبات نشده است ، بسیاری از تولیدکنندگان عینک ادعا می کنند که این واقعی است و محصولات آنها می توانند به شما کمک کنند. اگرچه کاملاً احتمال دارد که ادعا در آینده در مقطعی از اعتبار علمی برخوردار شود ، دانشمندان و چشم پزشکان قبلاً آزمایشاتی را انجام داده اند و پشتیبانی قانع کننده ای برای این امر پیدا نکرده اند. در این مرحله ، به نظر می رسد که عینک های آبی روشن بیشتر شبیه مشکل دیگری هستند که توسط کسانی که ادعا می کنند راه حلی برای آن دارند ، اختراع شده است که با پرداخت هزینه (در نگاه به شما ، یک داروخانه بزرگ) در دسترس است.

بسیاری از تولید کنندگان عینک ، از GUNNAR گرفته تا Warby Parker ، انواع عینک های آبی روشن را تولید می کنند. بعضی از آنها فیلترهای محکمی دارند که باعث می شود لنزها زرد یا نارنجی به نظر برسند ، در حالی که دیگران دقیقاً مانند عینک های معمولی هستند. اگر بخواهید یک جفت برای خودتان امتحان کنید کاملا ارزان هستند و به راحتی در دسترس هستند.

در حقیقت ، کاملاً ممکن است هرکسی که از عینک های آبی روشن استفاده می کند ، تا حدودی از آن استفاده کند. آنها درمانی جادویی برای خستگی چشم نیستند ، اما اگر فکر می کنید می توانند به شما کمک کنند ، می توانید از آنها استفاده کنید. با این حال ، اگر بعد از خیره شدن به کامپیوتر یا تلفن در طول روز ، چشم های شما همچنان درد می کند ، کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای رفع خستگی چشم …

گزینه های جایگزین عینک Blue Light

مردی در حالی که فنجان قهوه را در دست داشت و لبخند می زد از پنجره بیرون را نگاه می کرد
انواع افراد / Shutterstock.com

ساده ترین راه برای محافظت از چشم در برابر خستگی چشم ، پیروی از قانون 20-20-20 است. هر 20 دقیقه که به صفحه تلفن یا رایانه خیره می شوید ، به سمت چیزی که حداقل 20 فوت با حداقل 20 ثانیه فاصله دارد نگاه کنید. ذهن شما از یک استراحت سریع قدردانی می کند و در پایان روز چشمان شما احساس خستگی و تنش کمتری می کنند. به راحتی می توانید یک تایمر تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که استراحت کنید.

به همین ترتیب می توانید مدت زمان استفاده روزانه از دستگاه های دیجیتال را نیز محدود کنید. بنابراین به جای پیمایش در توییتر از لحظه بیرون رفتن تا لحظه خواب ، سعی کنید تلفن را یکی دو ساعت قبل از خواب بگذارید و کارهای دیگری مانند خواندن (می دانید یک کتاب واقعی است) انجام دهید تا پیاده روی یا بازی رومیزی.

همچنین می توانید از اشک مصنوعی (در نظر بگیرید: Visine) و یک مرطوب کننده برای کمک به راحتی چشمانتان در طول روز استفاده کنید و مطمئن شوید که اتاق شما در آن به درستی روشن شده است. اگر عینک طبی یا مخاطب دارید ، اطمینان حاصل کنید که هر روز از آن استفاده می کنید و به معاینه منظم چشم می پردازید تا مطمئن شوید نسخه شما تغییری نکرده است.

با این حال ، اگر احساس ناراحتی شدیدتری در چشم دارید ، اکیداً توصیه می کنیم به چشم پزشک مراجعه کرده و مدتی را از صفحه نمایش خارج کنید تا زمانی که حالتان بهتر شود.




منبع: khabar-mehman.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Comment
Name*
Mail*
Website*